Bedrijfsleven steeds vaker in zee met buitenlandse ingenieur
Javascript is uitgeschakeld

Bedrijfsleven steeds vaker in zee met buitenlandse ingenieurs

Geplaatst: 16-07-2012

De vraag naar technici is in het tweede kwartaal van dit jaar met 3 procent afgenomen ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De vraag naar Engineers stijgt echter onverstoorbaar door; gemeten vanaf het begin van 2012 nu al met 8 procent.

Hoogopgeleide Engineers, zoals werktuigbouwkundigen en elektrotechnisch ingenieurs, blijven schaars. Steeds meer bedrijven gaan daarom in zee met ingenieurs uit het buitenland. Dit blijkt uit de analyse "Trends en Ontwikkelingen op de Technische Arbeidsmarkt 2e kwartaal 2012" van Stijn Berden, competence director Techniek bij Yacht. In februari en maart 2012 was er sprake van een sterke stijging. In april daalde de vraag naar technici fors. De grootste daling is te zien in de Industrie met -37 procent. Stijn Berden: "Dit wordt vooral bepaald door de aanhoudende onzekere economische situatie van dit moment. Doordat het consumentenvertrouwen op een laag pitje staat, is er sprake van een dalende orderontvangst waardoor de wereldhandel afneemt." Ondanks een daling van de vraag staat de deur voor buitenlandse ingenieurs open. Dit blijkt onder meer uit de toenemende behoefte aan internationale werving waar detacheerder Yacht mee geconfronteerd wordt. Stijn Berden: "Bedrijven zien dat het tekort aan Engineers een bedreiging is voor hun innoverend vermogen en concurrentiekracht en daarom internationaliseert het technisch werkveld in snel tempo. We hebben recent een tiental buitenlandse ingenieurs geworven; afgelopen jaar was een groot deel van de aanname van interim professionals in onze technische pool, regio Eindhoven, van buitenlandse komaf; en bij meerdere techniekklanten zetten we op dit moment trajecten op om buitenlandse ingenieurs te werven. Alleen al dit kwartaal zijn we 5 keer in het buitenland geweest om samen met onze klanten bijna 100 selectiegesprekken te voeren met goed gekwalificeerde ingenieurs."

Behoefte
Wat in Nederland ontbreekt zijn voldoende hoogopgeleide ingenieurs, zoals werktuigbouwkundigen en elektrotechnisch ingenieurs. Stijn Berden: "In Nederland is er een tekort aan deze technici omdat er onvoldoende aanwas is vanuit de opleidingen en de vergrijzing in de techniek steeds harder toeslaat. Wij richten ons op dit moment vooral op landen met een omvangrijke arbeidsmarkt en met hoogwaardige universiteiten. In de praktijk betekent dat vooral Polen en Spanje. Vroeger was de taalbarrière een issue. Vandaag de dag echter is Engels spreken voor niemand meer een punt, het is eerder regel dan uitzondering dat technici goed Engels spreken." Het regelen van papieren, verzekeringen en huisvesting behoort bij het gemiddelde bedrijf niet tot het basisproces van een stafafdeling. Begeleiding van migranten, niet alleen het organiseren en faciliteren van voorzieningen, maar ook het laten wennen aan een nieuwe cultuur en een nieuw land, vergt de nodige aandacht. Job-coaches van moederorganisatie Randstad verzorgen voor Yacht de begeleiding van de medewerkers, de huisvesting, papierwerk en kennismaking met de Nederlandse cultuur.

Yacht monitort continu de technische arbeidsmarkt voor ervaren, hoger opgeleide professionals. Vanaf 2007 worden elk kwartaal, de Nielsen Media Statistieken, arbeidsmarktgedrag onderzoeken en de Monsterboard Employment Index door Yacht bewerkt, geanalyseerd en uiteindelijk gepubliceerd. Daarbij maakt Yacht gebruik van de Beroepen en Arbeidsmarkt Survey. Dit is een continu online onderzoek onder de Nederlandse beroepsbevolking van 15 jaar t/m 65 jaar. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Randstad, Tempo -Team en Yacht. Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in het gedrag van de beroepsbevolking als het gaat om de verschillende aspecten van werk. Jaarlijks nemen ongeveer 10.000 mensen deel aan het onderzoek. Yacht is in Nederland marktleider op het gebied van detachering, interim-management en werving & selectie. Vanuit veertien kantoren faciliteert Yacht de markt met een netwerk van hoogopgeleide en ervaren professionals. Yacht levert specialisten in Bouwkunde, Civiele Techniek en RO, Finance, HRM, ICT, Legal, Logistics & Procurement, Marketing & Communicatie en Technology. Met zijn relaties werkt Yacht aan intelligente oplossingen, die duurzaam rendement opleveren en de grootste impact hebben. Yacht doet dit vanuit zijn kernwaarden 'Expertise' en 'Implementatiekracht'. Yacht geeft zijn klanten advies op het gebied van HR-oplossingen en helpt bedrijven zich duurzaam te ontwikkelen door het leveren van professionals. Yacht is onderdeel van Randstad Holding nv, specialist in flexibel werk en human resourcesdiensten. Randstad Holding nv is genoteerd aan de AEX van Euronext Amsterdam.

  

Overig Bouwnieuws

'Plan ligt klaar voor nieuwe stad op Tata Steel terrein' 24-04-2025
Halvering stikstofuitstoot uiterlijk in 2035 24-04-2025
'Komende jaren duizenden woningen minder door coalitiedeal' 24-04-2025
Nieuwe boringen naar aardgas op de agenda 24-04-2025
Makelaars bezorgd om krimpende huurmarkt 24-04-2025
Rijk legt miljard euro bij voor dijkversterkingen 24-04-2025
Huizentekort loopt op door huurbevriezing 22-04-2025
Dag van de Bouw verschoven om NAVO-top 22-04-2025
Kabinet stelt zich garant voor miljardenleningen TenneT 22-04-2025
Bouwprojecten voor stroomnet in gevaar 22-04-2025
 

Onze partners

  • Fermacell
  • Hakron
  • Halfen
  • Carlisle Construction Materials
  • Kawneer
  • Heembeton
  • Therminon
Sluit deze advertentie