Bold & Beautiful Award 2014: Grensverleggende gevelontwerpen
Bouwnieuws | Door de redactie
Geplaatst: 16-10-2013
Technisch lef en oog voor schoonheid: daar staat de Bold & Beautiful Award voor. In een serie presentaties met posters en mock-ups, gaan architectuurstudenten de strijd met elkaar aan voor de prijs en de titel van meest grensverleggend gevelontwerp. De winnaar wordt bekend gemaakt op GEVEL 2014, van 22 tot en met 24 januari in Ahoy Rotterdam.
De architectuur van de toekomst wordt bepaald door jong ontwerptalent van nu. Om architectuurstudenten op actieve wijze bij GEVEL 2014 te betrekken, wordt dit jaar voor de tweede maal de Bold & Beautiful Student Façade Design Award uitgereikt. Behalve dat het studenten de kans geeft hun ontwerpen voor een vakkundig en geinteresseerd publiek te presenteren, brengt de prijs bezoekers en deelnemers in contact met (de ideeën van) toekomstige architecten.
De studenten worden uitgedaagd met een gevelontwerp te komen dat getuigt van zowel technische lef als oog voor schoonheid, het spanningsveld waarin een architect continue opereert. Aansluitend op het thema van GEVEL 2014, worden de inzendingen met name beoordeeld op ‘grensverleggendheid'. Dit heeft betrekking op de gebruikte materialen, de techniek en de prestaties. En dat is nog niet alles: het ontwerp moet ook duurzaam zijn, architectonisch en technisch toepasbaar en gekoppeld kunnen worden aan klimaatsystemen. De dappere kandidaten maken kans op juryprijzen, eervolle vermeldingen en een publieksprijs. Daarnaast is een extra prijs voor het meest grensverleggende ontwerp op het gebied van zonwering. De laatste prijs wordt beschikbaar gesteld door branchevereniging Romazo. De Award wordt publicitair ondersteund door ArchitectuurNL.
Toekomst in zonwering Bij de eerste uitreiking van de Bold & Beautiful Award trok de prijs direct de aandacht van Romazo, branchevereniging in zonwering. Maar liefst twee van de drie juryprijzen gingen namelijk naar innovatieve zonweringsontwerpen. Een goede ontwikkeling, vindt Martin Straver, branchemanager van Romazo. 'Zonwering is het ondergeschoven kindje in de bouwbranche. Het wordt door architecten gezien als lastig en niet esthetisch en wordt in opleidingen nog nauwelijks belicht. En dat terwijl zonwering als gevelelement een belangrijke decoratieve, functionele én energiebesparende rol kan spelen in het gevelontwerp.' Of dit jaar wederom een zonwering in de prijzen valt of niet, voor Romazo is er reden genoeg om hun naam aan de prijs te verbinden. 'Zonwering zou niet achteraf, maar al in het ontwerp moeten worden toegepast. Dat is goedkoper en esthetisch verantwoorder. Op GEVEL vragen we hier aandacht voor.'
Overig Bouwnieuws
|