Dick winkelmeijer directeur wienerberger nederland duurzaamh
Javascript is uitgeschakeld

Dick Winkelmeijer, directeur Wienerberger Nederland: “Duurzaamheid is bij ons geen modewoord”

Geplaatst: 07-03-2012
Dick Winkelmeijer, directeur Wienerberger Nederland: “Duurzaamheid is bij ons geen modewoord”

Hoe speelt Wienerberger, producent van keramische bouwmaterialen in op de huidige maatschappelijke eisen in de bouw? Wat draagt deze multinational bij aan de verduurzaming van de productieketen en van het eindproduct woningen? “Wij deden hier al aan duurzaamheid voordat het woord bestond. Alleen hebben we dat niet van de daken geschreeuwd”, luidt het ontnuchterende antwoord van Dick Winkelmeijer, commercieel directeur van Wienerberger Nederland.

Voor een producent van keramische bouwmaterialen, die grotendeels afhankelijk is van nieuwbouw, zijn het zware tijden in deze economische crisis. Door het innoveren en perfectioneren van haar producten – zoals de ontwikkeling van de SlimBrick en diverse prefab oplossingen – speelt Wienerberger nu in op de verwachte groeimarkt in renovatie van het bestaande woningbestand. Natuurlijk heeft Wienerberger oog voor maatschappelijke ontwikkelingen als de vergrijzing en de wens langer zelfstandig te kunnen wonen. Ook de vraag naar kleinere wooneenheden voor eenpersoonshuishoudens of voor de ecologische eisen aan het bouwen of verbouwen is voor haar een gegeven. Maar of het verbouwen van een deel van leegstaande kantoorpanden daar nu dé oplossing voor is, vraagt de commercieel directeur zich hardop af. “Dit soort gebouwen – die glaspaleizen – is ongeschikt voor bewoning en moeilijk aan te passen aan de huidige wooneisen en ze staan ook nog eens op onaantrekkelijke locaties. Wie wil nu langs de autosnelweg wonen?” Ook het verbouwen van het naoorlogse woningbestand, dat in een tijd van grote woningnood uit de grond werd gestampt, is makkelijker gezegd dan gedaan. “Het hokkige in de indeling van de woning krijg je er met renoveren echt niet uit. Slopen en herbouwen met duurzame materialen getuigt van meer langetermijndenken.”

Kleiwinning
Onder het devies ‘Building Value’ vat Wienerberger haar MVO-beleid – van grondstofwinning tot en met het personeelsbeleid – samen. Sinds 1992 doet het bedrijf met verantwoorde kleiwinning in de uiterwaarden mee aan het project ‘Levende rivieren’ van het Wereld Natuur Fonds. Ruim twee duizend hectaren herwonnen natuurgebied geven nu meer ruimte aan de rivieren en zijn overgedragen aan beherende organisaties. Duurzaamheid, zo lijkt de boodschap van Wienerberger te zijn, zit ingebakken in haar producten. Die gaan mensenlevens mee. “Getuigt het slot Loevestein niet van de intrinsieke kwaliteit van baksteen: mooi, massief en duurzaam?” merkt Dick Winkelmeijer commercieel directeur van Wienerberger Nederland, glimlachend op. Klei wordt al eeuwenlang onophoudelijk door rivieren langs hun oevers in Nederland afgezet. Het is niet alleen bewezen hernieuwbare grondstof, maar ook in overvloed aanwezig. Het duurzame karakter van keramische bouwmaterialen begint met verantwoorde kleiwinning. “Met fabrieken die aan de rivier liggen en een afname van de keramische bouwmaterialen in een straal van 400 kilometer is hier sprake van regionale grondstofwinning, productie en afname. Dat betekent minder transport, brandstof en weggebruik, dus minder CO2.” Ook in het bakproces heeft Wienerberger door het gebruik van modern computergestuurde tunnelovens besparingen weten te bewerkstelligen in energie-gebruik en CO2-uitstoot. Haar uiteindelijk restwarmte levert zij door aan anderen. Naast de verduurzaming van haar productieketen heeft Wienerberger een nieuwe baksteen ontwikkeld, de SlimBrick. Deze gevelbaksteen is zeven centimeter in plaats van tien centimeter dik, zoals de traditionele gevelbaksteen meet. “Onze SlimBrick is met dertig procent minder volume lichter, kost minder grondstof en geeft meer ruimte voor isolatiemateriaal in de spouw zonder het fundament van het huis extra te belasten. Deze gevelsteen draagt dus indirect bij aan energiebesparing binnen de woning. De SlimBrick werd mede met het oog op de groeiende renovatiemarkt en de huidige duurzaamheidseisen ontwikkeld. “We leveren SlimBricks ook al in prefab voorzetgevels, op maat gemaakt met uitsparingen voor sponningen, kozijnen en deuren. Tijdens het vervangen van de buitenmuur hoeven de bewoners niet meer hun huis uit. Een enorme kostenbesparing voor de opdrachtgever.”

Sloop
Als producent van keramische bouwmaterialen krijgt het bedrijf steeds vaker het verzoek bij sloop de oude stenen te recyclen. “Je hebt daar wel schoon puin voor nodig, ontdaan van zijn mortel, en dat is wel een punt. Maar als we de verduurzaming van de keten daarmee een handje kunnen helpen, dan zullen we het niet nalaten.”Wat betreft het product dakpannen wordt ook de renovatiemarkt steeds belangrijker voor Wienerberger. Keramische dakpannen mogen dan wat duurder zijn dan betonnen dakpannen, vanwege esthetiek, hun natuurlijke, hernieuwbare grondstof klei en de levensduur van keramische materialen, genieten zij toch steeds vaker de voorkeur. Wienerberger heeft in Nederland ook de foto¬voltaïsch (PV)-zonnepaneel op de markt gebracht, dat zich naadloos integreert in het keramische pannendak. “Helaas nog zonder veel succes”, zo vertelt de commercieel directeur. “In de ons omringende landen loopt dit product goed. Hier niet, want wij zitten op die gasbel. De urgentie zelf duurzame energie op te wekken leeft niet echt in Nederland. En de overheid heeft geen belang dit te subsidiëren, wetend dat zij dan inkomsten misloopt uit aardgasverbruik.”Maar Wienerberger denkt en innoveert verder, want de PV-panelen blijven een onderbreking in het dak. “Zou het niet het summum van innovatie zijn als het mogelijk wordt om in ons glazuur zonnecelletjes te krijgen? Dan zou een keramisch product van ons niet alleen indirect bijdragen aan energiebesparing, maar zelf energie opwekken.”

Bron: Bouwformatie uitgave 2, 2012. Bouwformatie is met een oplage van 20.100 het grootste gratis vakblad voor de Nederlandse bouw. Bouwformatie is aangesloten bij HOI (Instituut voor media auditing, oplagecijfers van dagbladen en vaktijdschriften) en het Nederlands Uitgeversverbond (NUV).

    

Overig Bouwnieuws

VolkerWessels krijgt opdracht tunnel Zuidasdok te bouwen 05-09-2024
Zuid-Holland staat woningbouw Gnephoek toe 05-09-2024
Technische sectoren willen meer migranten kunnen aantrekken 04-09-2024
Keijzer: 'forse' huurstijging niet verrassend, wel nodig 04-09-2024
Woninghuren stegen in juli het sterkst in ruim dertig jaar 04-09-2024
Nieuwbouw tussenwoning nog duurder door nieuwe CAO 03-09-2024
Architect dreigt met rechtszaak om sloop museumvleugel 03-09-2024
Bouw nieuw dorp zeker jaar opgehouden door rechtszaak 03-09-2024
NHG wil ook garantieregeling voor kopers flexwoningen 03-09-2024
Ruimte in Zuid-Holland voor 24.000 woningen op parkeerplekken 02-09-2024
 

Onze partners

  • Reynaers Aluminium
  • ROCKWOOL
  • Roval Aluminium
  • Sterk Beton
  • Storax
  • Struyk Verwo Infra
  • Tonzon
Sluit deze advertentie