Duurzaamheid binnen vijf jaar geen unique selling point meer
Bouwnieuws | Door een onzer verslaggevers
Geplaatst: 10-10-2011
Meer dan de helft van de bedrijven in de bouw zet duurzaamheid in als verkoopargument richting de klant. Vooraf fabrikanten van bouwmaterialen doen dit veelvuldig. Tegelijkertijd vindt ruim zes op de tien bedrijven echter ook dat duurzaam bouwen over vijf jaar geen unique selling point meer is, maar een noodzaak. Dit blijkt uit onderzoek van BouwKennis.
Uit het onderzoek is onder meer het volgende bebleken: acht op de tien fabrikanten gebruikt duurzaamheid als verkoopargument; onderaannemers doen dit het minst vaak en eén op de tien partijen ziet duurzaamheid over vijf jaar nog niet als noodzaak. Duurzaamheid drukt haar stempel steeds steviger op de bouwkolom.
Cradle2Cradle
Duurzaam bouwen, Cradle2Cradle en CO2-reductie zijn een vast onderdeel geworden van het denk- en ontwikkelingsproces in de bouwsector. Bij gemiddeld 44 procent van de partijen in de bouwketen speelde duurzaamheid tijdens het laatste project in hoge mate een rol. Duurzaamheid is door deze ontwikkeling voor veel bedrijven een verkoopargument geworden richting de klant. Ruim de helft van de marktpartijen geeft aan duurzaamheid hiervoor in te zetten. Vooral fabrikanten doen dit (78 procent). Van de advies- en bouwmanagementbureaus en ontwikkelaars zet 70 procent duurzaamheid in als verkoopargument richting de klant, terwijl zes op de tien installateurs dit ook doet. Onderaannemers gebruiken duurzaamheid het minst vaak als verkoopargument. Van deze partij doet echter nog altijd 35 procent dit wel.
Overig Bouwnieuws
|