Geen Topprestaties zonder Topgroothandel
Bouwnieuws | Door een onzer verslaggevers
Geplaatst: 23-04-2012
Met het doel focus aan te brengen in het economisch beleid heeft het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) tien sectoren benoemd die in de ogen van het kabinet essentieel zijn voor Nederland. Het bedrijvenbeleid van het ministerie van EL&I is gericht op (top)sectoren met exportgroeipotentie. Rond elke van deze topsectoren is een topteam geformeerd onder leiding van een boegbeeld uit de sector. De groothandel staat niet in dat rijtje, maar speelt in alle sectoren een rol van betekenis. Om die rol aan te tonen en te onderbouwen, heeft het Nederlands Verbond van de Groothandel (NVG) DBSC Consulting de opdracht gegeven de groothandel in Nederland nauwgezet in kaart te brengen. Dit heeft in september 2011 geresulteerd in het rapport ‘Geen Topprestaties zonder Topgroothandel!’
De stelling waaraan het rapport is opgehangen, luidt: de Nederlandse groothandel stimuleert innovatie en een hogere arbeidsproductiviteit, voorkomt het dichtslibben van de infrastructuur en verhoogt daarmee de concurrentiekracht van de BV Nederland.
Kengetallen
De groothandel is de grootste in- en uitvoerder, met (in 2008) een geschat aandeel van 40 procent in beide activiteiten. De industrie is nummer 2 met respectievelijk circa 38 procent en 30 procent aandeel. De groothandel is in vrijwel elke bedrijfstak aanwezig en is een belangrijke waardegenerator van de Nederlandse economie. Zo had de brede groothandelssector (in 2010) een omzet van € 383 miljard met daarin € 142 miljard aan export, een toegevoegde waarde van € 43,5 miljard, een winst van € 13 miljard, een omzetgroei van 8,8 procent en was hij werkgever voor 530.000 mensen (447.000 FTE). Daarbij realiseert de groothandel als marktsector zelf de hoogste arbeidsproductiviteit (€ 80.750 per FTE in het MKB in 2010)!
Innovatie
Mede onder druk van veranderende (markt)omstandigheden is de groothandel altijd innovatief gebleken. Vernieuwingen doen zich voor op het gebied van assemblage, kwaliteitscontrole, tracking & tracing, nieuwe bestel- en distributieconcepten en aftersales. De groothandel realiseert dit door intensieve ketensamenwerking met zijn toeleveranciers en afnemers en door voorwaartse en/of achterwaartse integratie. Maar bovenal doet hij dit mét behoud van zijn traditionele functie als effectieve en efficiënte distributieschakel tussen vraag en aanbod. De bijdrage van de groothandel aan innovatie bestaat uit: de bundeling tot een compleet productassortiment en just-in-timelevering; brede advisering over product en -toepassingen, c.q. alternatieve producten; continu wereldwijd op zoek zijn naar procesinnovaties en nieuwe oplossingen; steeds lagere integrale kosten. De innovatiekracht van de sector blijkt ook uit de ontwikkeling van distributieconcepten die zijn gericht op efficiency en duurzaamheid. In plaats van een gigantische rechtstreekse vervoersstroom van leveranciers naar afleverlocaties (inclusief retours!) zorgt de groothandel voor gebundelde leveringen vanuit eigen (bulk)voorraden. Dit resulteert in minder transportbewegingen en bijbehorende kosten en leidt tot minder files en vervuiling.
Fundament
Het NVG stelt dat de innovatiekracht van de groothandel het concurrerend vermogen van de topsectoren versterkt, terwijl continuering van die innovatiekracht tegelijkertijd afhankelijk is van de overall concurrentiepositie van Nederland, en concludeert: De groothandel is de onmisbare en continu innoverende Value Chain Optimizer in elke fysiek-productgedreven bedrijfstak in Nederland. Succesvolle uitvoering van het bedrijvenbeleid van EL&I hangt dus mede af van het goed (blijven) presteren van de Nederlandse groothandel!
Bouw
De bouwsector behoort niet tot het rijtje topsectoren van het ministerie. In het rapport van DBSC Consulting is de groothandelsfunctie in die sector wel uitgelicht. De toegevoegde waarde van de groothandel in de bouw is in het rapport als volgt samengevat: verhoging van de effectiviteit en efficiency van de Nederlandse bouw; brede kennisleverancier; onafhankelijke advisering inzake beste product en toepassing, ook vanuitde optiek van total cost of ownership; reductie van faalkosten en liquiditeitsbehoefte door ketenregie; deellevering en deelfacturering; stimulering van innovatie naar bouwsector en producenten; verlaging inkoopbelasting en -kosten door brede assortimenten; maximale procesondersteuning en diefstalreductie door afgesloten just-in-timedagbeleveringen; scherpe prijsstelling, gebaseerd op reële toegevoegde waarde. De groothandel is er een brede toeleverancier, goed voor circa 90 procent van de goedereninkopen, levert tienduizenden producten van vele honderden tot duizenden producenten op het gebied van: (af)bouwmateriaal, constructiemateriaal (skelet), plaatmateriaal, gevelbekleding, sanitair- en installatiemateriaal, elektra- eninstallatiemateriaal, klimmateriaal, verlichting, bevestiging en ijzerwaren,hang-en-sluitwerk, gereedschap, lijm, kit, verf en tools, persoonlijke (arbo-)beveiligingsmiddelen; kantoorartikelen (breed);toepassingsafhankelijke product-kwaliteitsniveaus (denk aan A-merk, B-merk, C-merk tot en met private label).
Dienstverlening van de groothandel aan de bouw is in het rapport als volgt samengevat:
- advisering inzake productkeuze, inclusief feedback innovatiemogelijkheden aan producent;
- advisering inzake toepassingswijze, zowel generiek (brede advisering over het volledige assortiment) als specifiek (specialistisch op eigen gebieden);
- advisering inzake duurzaamheid (wet- en regelgeving en mogelijkheden);
- internationale scouting inzake nieuwe of alternatieve producten en productiewijzen;
- tracking & tracing, garantie op productherkomst en -kwaliteit;
- informering buitenlandse (nieuwe) toeleveranciers inzake (nieuwe) Nederlandse/Europese regelgeving en begeleiding tot juiste prijs/prestatie;
- just in time deliveryvanuit eigen voorraad en ketenregie;
- installatie van bewerkelijke materialen;
- financiering.
-
Oproep van het NVG aan de Nederlandse overheid
• Zorg voor optimale succesfactoren voor het Nederlandse exporterende bedrijfsleven!
• Zorg voor assertievere en gecoördineerde verkoop van de BV Nederland.
• Denk daarbij in topketens, met aandacht voor mainports, greenports en diverse valleys,
alsmede voor een brede rol van de (importerende/binnenlandse/exporterende) groothandel.
• Zorg voor mondiale level playing fields en focus op duurzaamheid als key issue.
• Zorg voor goede, betaalbare faciliteiten op het gebied van exportfinanciering.
• Behoud/versterk ambassades in belangrijke handelslanden, dit zijn onze voornaamste handelsbruggenhoofden.
• Zorg voor goede logistieke infrastructuur (minimale congestie en toegesneden import-/exportfaciliteiten), zorg voor een goed vestigingsklimaat.
• Zorg voor goed handelsonderwijs, met aandacht voor goede talenbeheersing.
• Zorg voor goed en hands-on (technisch) onderwijs, met name hbo/universitair.
• Neem een voorbeeldrol in het benadrukken van het belang van de topgroothandel voor (het exportsucces van) de BV Nederland.
• Stimuleer de positieve impact van de groothandel op duurzaamheid (minder transportbewegingen/ kosten, minder files, minder vervuiling, veel aandacht voor brede innovatie).
• Toon onze handelsnatie de rol en het belang van de groothandel!
Topsectoren
Het ministerie van EL&I heeft negen topsectoren aangewezen en daarnaast ‘Internationale hoofdkantoren’ als tiende speerpunt genoemd: 1. Creatieve industrie; 2. Logistiek; 3.Tuinbouw; 4. Agrofoodsector; 5. Life science; 6. Energie; 7. Water 8. Chemie 9. Hightechsector 10. Internationale hoofdkantoren
Overig Bouwnieuws
|