Investeringen bouwmachines stijgen door strengere milieunormen
Bouwnieuws | Door de redactie
Geplaatst: 22-01-2015
 Beeld: Bouwformatie
De markt voor grondverzetmachines wil maar niet aantrekken. In 2014 was het aantal verkochte grondverzetmachines slechts een derde van het niveau in de topjaren 2007 en 2008. Nieuwe ontwikkelingen op milieugebied vragen echter om nieuwe investeringen. In de tweede helft van 2015 zal de markt dan ook langzamerhand aantrekken, waarna in 2016 de opleving in versterkte mate zal doorzetten.
Oprekking van de levensduur, meer verhuur en hogere export van gebruikt materiaal Hoewel de technische levensduur van machines toeneemt en door minder opdrachten het maximum aantal draaiuren steeds verder opgerekt kan worden, komt daar ook een grens in zicht. Bovendien verlangen afnemers dat de machines up-to-date zijn en aan de nieuwste milieunormen voldoen. Dit vergt voor ondernemers hoge investeringen, die in het huidige economische tij moeilijk zijn terug te verdienen. Een ander effect van de crisis is dat het aandeel van de verhuurde grondverzetmachines is verdubbeld van 15 naar 30 procent. Inhuren van materieel maakt de gebruiker flexibeler. Grote bouwbedrijven hebben door de crisis bouwmaterieel afgestoten en hebben zowel gebruikte als ongebruikte grondverzetmachines verkocht aan gebruikers in vooral het Midden-Oosten en Afrika.
Technologische trends vooral gericht op duurzaamheid Opdrachtgevers in de bouw letten behalve op de kosten en productiviteit in toenemende mate op duurzame ondernemings- en productvormen. Machineproducenten kunnen door bijvoorbeeld machines op de markt te brengen die de CO2-uitstoot beperken hun concurrentiepositie bij de klant verbeteren. De huidige emissienormen zijn Stage IIIB en Tier 4 interim, de nieuwste machines zullen nog schoner en stiller zijn en moeten voldoen aan Stage IV en Tier 4 final. De Europese Commissie wil vanaf 2019 de nog lagere Stage V emissienormen voor motoren in bouwmachines verplichten. Dit leidt behalve een hogere investeringssom voor de bedrijven tot een verslechtering van de concurrentiepositie zolang machines van buiten Europa niet aan deze eisen hoeven te voldoen.
Meer hybrides, meer gebruik van data Sinds 2008 komen er meer hybride types op de markt, die het brandstofverbruik nog verder zullen drukken. Adri Norder, assetspecialist van ING Lease ziet nog meer ontwikkelingen: 'De efficiency van de machines krijgt ook een impuls van de ‘big data’ die door de meetapparatuur van onder meer brandstofverbruik en GPS data worden opgeslagen en geanalyseerd. In de toekomst zullen meer chauffeurs hun machines aansturen met voice control in plaats van een joystick en zullen er ook meer machines zonder chauffeur komen. Ook komt er meer hydraulische apparatuur, wordt het materiaal steviger, het design strakker en zal de levensduur van machines toenemen.'
Bron: ING Economisch Bureau
Overig Bouwnieuws
|