Mkb nederland maakt zich op voor forse stijging energiekost
Javascript is uitgeschakeld

MKB Nederland maakt zich op voor forse stijging energiekosten

Geplaatst: 16-11-2011

Het MKB in Nederland maakt zich op voor een stijging van de energiekosten. Dat blijkt uit onderzoek van energieleverancier E.ON onder 377 Nederlandse MKB organisaties. Bijna tweederde van hen verwacht een stijging en een kwart van de organisaties verwacht zelfs een flinke stijging. Echter, uit het onderzoek blijkt ook dat de verantwoordelijken voor energievraagstukken binnen de MKB organisaties veelal niet goed op de hoogte zijn van de uitgaven aan energie.

Ruim een derde (36 procent) van de respondenten geeft aan geen idee te hebben hoeveel procent van de bedrijfskosten aan energie-inkoop besteed wordt. Het kan er mee te maken hebben dat veel MKB-ers in de laatste drie jaar niet zijn veranderd van energieleverancier. Tweederde van de organisaties zit al minstens drie jaar bij dezelfde maatschappij. Op de vraag of de MKB-ers fors investeren in duurzaamheid en groene energie wordt zeer uiteenlopend geantwoord. In bijna een op de drie organisaties (29 procent) is dat daadwerkelijk het geval. In een bijna even groot deel van de organisaties (29 procent) staan deze investeringen echter totaal niet op de agenda.


Invloed
Over het algemeen verwachten de meeste MKB-ers dat geopolitieke ontwikkelingen (zoals bv. de situaties in Japan, Libië en Griekenland) zeker hun invloed gaan hebben op de energiemarkt. Men verwacht dat de energietarieven hierdoor de komende vijf jaar zullen gaan stijgen. Met name de bouwbranche verwacht dat energietarieven gaan stijgen. Ruim e en kwart van de ondervraagden (28 procent) in deze branche geeft aan een flinke stijging te verwachten in de komende vijf jaar. Dit wetende lijkt het voor de hand te liggen dat organisaties zich proactief gaan oriënteren op de energiemarkt om niet voor onverwachte verrassingen te komen staan. Dit is echter slechts bij 20 procent van de organisaties het geval. Maar liefst 60 procent geeft aan geen actie te ondernemen wat betreft de inkoop van energie. 28 procent van de ondervraagden geeft wel aan open te staan voor een proactieve benadering. Opvallend is dat met name organisaties binnen de Industriebranche zich actief aan het oriënteren zijn op de energiemarkt (34 procent ). Uit het onderzoek komt naar voren dat organisatie in de sectoren Horeca & Recreatie en Transport & Logistiek het meest open staan voor een proactieve benadering (45  en 44 procent). Twan de Wit, teammanager sales bij E.ON: "Het valt ons de laatste jaren steeds vaker op dat MKB-ers in Nederland behoefte hebben aan proactief advies over hun energie-inkoop. De resultaten uit het onderzoek onderstrepen dat nog eens. De verantwoordelijken voor energie-inkoop binnen de organisaties verwachten wel een stijging van de prijzen maar weten vaak niet wat dat voor gevolgen heeft voor hun totale bedrijfsresultaat. Ook weten ze vaak niet waar ze besparingen kunnen realiseren en denken ze dat overstappen teveel papierwerk met zich meebrengt. Reden voor ons om vanuit E.ON het advies nog centraler te stellen en onze kennis over besparingen voor bepaalde branches nog breder te delen."


Milieubewustzijn
Om goed te kunnen begrijpen wat er binnen de verschillende branches leeft en waar de specifieke behoeften liggen, is het van belang ook een goed beeld te hebben van hoe organisaties zichzelf zien. Hoe vindt MKB Nederland zelf dat ze scoort op het gebied van bv. energiebewustheid, innovatie, milieubewustzijn en maatschappelijk verantwoord ondernemen? Heel gemiddeld, blijkt uit het onderzoek van E.ON. De meeste organisaties beoordelen zichzelf met een 7 op alle vier de gebieden. Uitschieter is de sector Handel & Retail. Op drie van de vier punten beoordelen de meeste organisaties binnen deze sector zichzelf met een 8. Op het gebied van milieubewustheid valt er in deze branche nog winst te behalen. Hier beoordeelt 41% zichzelf met een 6 of lager. 15% beoordeelt zichzelf zelfs met een 4 of lager.Hoewel het MKB over het algemeen een positief zelfbeeld heeft, blijkt uit het onderzoek ook zeker dat er veel ruimte is voor verbetering. Met name op het gebied van energie- en milieubewustheid beoordelen toch nog te veel organisaties zichzelf met een 6 of lager. Binnen de Zakelijke dienstverlening zegt maar liefst 47% van de respondenten dat het met de milieubewustheid binnen de organisatie matig tot slecht gesteld is.
E.ON AG is een beursgenoteerd energiebedrijf met meer dan 26 miljoen klanten in 30 landen. E.ON heeft meer dan 85.000 medewerkers en rapporteerde over 2010 een omzet van ruim € 92 miljard. E.ON Benelux produceert en levert elektriciteit, warmte en gas aan zowel particuliere klanten als de zakelijke markt. Het bedrijf heeft circa 1910 MW opgesteld vermogen in Nederland en is een centrale met een vermogen van circa 1070 MW in aanbouw. De centrales van E.ON Benelux in Nederland staan opgesteld in de provincie Zuid-Holland, het economisch hart van Nederland. Tevens heeft E.ON Benelux centrales in België met een opgesteld vermogen van circa 940 MW, te weten in Vilvoorde (Brussel) en in Langerlo (Genk).

 

Overig Bouwnieuws

VolkerWessels krijgt opdracht tunnel Zuidasdok te bouwen 05-09-2024
Zuid-Holland staat woningbouw Gnephoek toe 05-09-2024
Technische sectoren willen meer migranten kunnen aantrekken 04-09-2024
Keijzer: 'forse' huurstijging niet verrassend, wel nodig 04-09-2024
Woninghuren stegen in juli het sterkst in ruim dertig jaar 04-09-2024
Nieuwbouw tussenwoning nog duurder door nieuwe CAO 03-09-2024
Architect dreigt met rechtszaak om sloop museumvleugel 03-09-2024
Bouw nieuw dorp zeker jaar opgehouden door rechtszaak 03-09-2024
NHG wil ook garantieregeling voor kopers flexwoningen 03-09-2024
Ruimte in Zuid-Holland voor 24.000 woningen op parkeerplekken 02-09-2024
 

Onze partners

  • ROCKWOOL
  • Roval Aluminium
  • Sterk Beton
  • Storax
  • Struyk Verwo Infra
  • Tonzon
  • Kingspan Unidek
Sluit deze advertentie