Praatjes vullen geen gaatjes meer
Javascript is uitgeschakeld

Praatjes vullen geen gaatjes meer

Geplaatst: 15-09-2014
Praatjes vullen geen gaatjes meer
Beeld: Kusters Fotografie Wijchen

Dat waren nog eens tijden. ‘Wij bestaan bij de gratie van de postzak’, zei een directeur eens tegen mij in 2007! Het kon niet op. Nu in 2014 wordt er heel wat anders van bouwers en toeleveranciers verwacht. De tijd vliegt, de wereld verandert en is volop in beweging. Met praten alleen kom je er niet meer. Samenwerken en vraaggericht werken, worden belangrijke items. Dat betekent dat men zich anders moet gaan gedragen, zich anders moet positioneren en zeker ook beter moet leren communiceren. En dat is best lastig als je het niet gewend bent.

Heb je ooit meegemaakt dat een ober je op een terras een espresso bracht zonder eerst aan je te vragen wat je wilde? Normaal vraag je wat iemand wil voordat je hem iets verkoopt. Als je probeert te verkopen wat je hebt, is dat stukken lastiger dan wanneer je biedt wat je doelgroep verlangt. Wil je dat weten, dan zul je moeten luisteren en je verdiepen in de ander. Volgens de VROM-raad en vele anderen is er in de bouwsector een omslag nodig. We gaan van een aanbod naar een meer vraaggestuurde (woning)markt. Dus een markt waarbij het aanbod voldoende inspeelt op de vraag. Dán ben je in staat het aanbod te sturen. Verdiepen in je klant, is het motto. Empathisch luisteren naar de mensen om je heen. Dan kom je achter de werkelijke behoefte en kun je betere verbindingen maken en co-creaties tot stand brengen. Zo simpel kan het zijn. Werken vanuit mogelijkheden, werkelijk geinteresseerd zijn in de ander. Ervoor zorgen dat je er bent en geen argwaan tonen maar vertrouwen. Wanneer de ander ervaart dat je hem begrijpt en zijn problemen echt oplost, dan pas wordt je echte vrienden.

Werken aan nieuwe relaties. Hoe geloofwaardig ben je?
Bij het aanknopen van nieuwe relaties in de bouw is het geen kwestie meer van zeggen wat je kunt en doet. Wil je veranderen, dan zul je ook daadwerkelijk moeten laten zien dat je je anders gedraagt. Dus een dikke auto voor de deur en tegelijkertijd zeggen dat je duurzaam bent, komt niet echt geloofwaardig over. Als je veranderingen doorzet, is het verstandig dit goed en doordacht naar de markt te communiceren. Is je verhaal goed en geloofwaardig, dan bouw je vertrouwen op. Doe je het nog beter, dan creëer je voorkeur. Dan krijg je vrienden. En je weet, bij vrienden is het meestal makkelijker binnenkomen. Ik hoor de gevestigde orde al zeggen: communicatie kost geld. Persoonlijk contact en netwerken werkt veel beter. Oké, mogelijk, maar een-op-een contact is ook de duurste vorm van communiceren. Ik bekijk het zo, zet je communicatie strategisch in en zie je het als een investering om je doel te bereiken, dan gaat het je helpen. Veel mensen in de bouw geloven niet in communicatie. Maar de jongere generatie gelooft niet meer in reclamepraatjes. Zij informeren elkaar wel via de social media. En zeg nou zelf: aan ambassadeurs heb je toch veel meer dan aan jammeraars.

Pieter de Wildt is communicatie-expert in de bouwsector. Hij helpt de marktpositie van bedrijven te versterken.

Overig Bouwnieuws

'Plan ligt klaar voor nieuwe stad op Tata Steel terrein' 24-04-2025
Halvering stikstofuitstoot uiterlijk in 2035 24-04-2025
'Komende jaren duizenden woningen minder door coalitiedeal' 24-04-2025
Nieuwe boringen naar aardgas op de agenda 24-04-2025
Makelaars bezorgd om krimpende huurmarkt 24-04-2025
Rijk legt miljard euro bij voor dijkversterkingen 24-04-2025
Huizentekort loopt op door huurbevriezing 22-04-2025
Dag van de Bouw verschoven om NAVO-top 22-04-2025
Kabinet stelt zich garant voor miljardenleningen TenneT 22-04-2025
Bouwprojecten voor stroomnet in gevaar 22-04-2025
 

Onze partners

  • Storax
  • Struyk Verwo Infra
  • Tonzon
  • Kingspan Unidek
  • VBI
  • Wédéflex Duurzame Daksystemen
  • ACO
Sluit deze advertentie