Schultz offert schaars groen op voor blankenburgtunnel
Javascript is uitgeschakeld

Schultz offert schaars groen op voor Blankenburgtunnel

Geplaatst: 08-12-2011

Gisteren heeft minister Schultz van Haegen haar voorkeur uitgesproken voor de Blankenburgtunnel als Nieuwe Westelijke Oeververbinding. Onbegrijpelijk, vinden natuur- en milieuorganisaties samen met vele betrokken bewoners. De Blankenburgtunnel vernietigt het belangrijke natuur- en recreatiegebied Midden-Delfland en is bovendien slechts een tijdelijke oplossing die het fileprobleem alleen maar verplaatst. De leefbaarheid in Vlaardingen en Maassluis zal door de Blankenburgtunnel ernstig aangetast worden.

Er is veel weerstand tegen de Blankenburgtunnel. Het tracé van deze zesbaanssnelweg loopt namelijk dwars door het open en groene gebied tussen Vlaardingen en Maassluis. De leefbaarheid staat hier al zwaar onder druk door de bestaande snelwegen en industrie waardoor de steden omringd worden. Nog een snelweg erbij die dwars door het natuur- en recreatiegebied en het cultuurhistorische landschap gaat is een stap te ver, vinden Natuurmonumenten, Milieudefensie, Milieufederatie Zuid-Holland, Natuur & Milieu, Actiecomité Blankenburgtunnel Nee en Groeiend Verzet. Zij staan hier niet alleen in, er zijn al meer dan 34.000 handtekeningen tegen de weg verzameld en ook de gemeenten op of nabij wiens grondgebied het tracé ligt verzetten zich fel. Het ontbreken van draagvlak weerhoudt minister Schultz er blijkbaar niet van toch voor de Blankenburgtunnel te kiezen. Volgens het ministerie zou de nu afgevallen variant van de Nieuwe Westelijke Oeververbinding, de Oranjetunnel, duurder en minder efficiënt zijn in het oplossen van de files. Of dat daadwerkelijk zo is staat ter discussie. Het College van Rijksadviseurs bracht enkele maanden geleden een advies uit waarin zij stelden dat de Oranjetunnel een grotere bijdrage zou kunnen leveren aan een robuust verkeersnetwerk. Het huidige onderzoek is echter ontoereikend om tot een volwaardige vergelijking tussen de tunnels te komen. De mogelijkheden van de Oranjetunnel zijn tot op heden onderbelicht gebleven. Andere aanpakken van de files, zoals een regionale spitsheffing, zijn niet onderzocht. Met de keuze voor een Blankenburgtunnel is het einde van de fileproblemen nog lang niet in zicht. Uit berekeningen van Rijkswaterstaat blijkt dat de A20 en de A4 door de Blankenburgtunnel overbelast worden. De aanleg van nog meer asfalt ligt daardoor op de loer, vrezen de milieuorganisaties. Zij hopen dat de Tweede Kamer, die zich volgende week over de beslissing van de minister zal buigen, het niet zo maar zal toestaan dat de minister miljarden gaat uitgeven aan een project dat de files niet oplost en desastreuze gevolgen heeft voor natuur, milieu, recreatie en leefbaarheid.

Overig Bouwnieuws

VolkerWessels krijgt opdracht tunnel Zuidasdok te bouwen 05-09-2024
Zuid-Holland staat woningbouw Gnephoek toe 05-09-2024
Technische sectoren willen meer migranten kunnen aantrekken 04-09-2024
Keijzer: 'forse' huurstijging niet verrassend, wel nodig 04-09-2024
Woninghuren stegen in juli het sterkst in ruim dertig jaar 04-09-2024
Nieuwbouw tussenwoning nog duurder door nieuwe CAO 03-09-2024
Architect dreigt met rechtszaak om sloop museumvleugel 03-09-2024
Bouw nieuw dorp zeker jaar opgehouden door rechtszaak 03-09-2024
NHG wil ook garantieregeling voor kopers flexwoningen 03-09-2024
Ruimte in Zuid-Holland voor 24.000 woningen op parkeerplekken 02-09-2024
 

Onze partners

  • Renson
  • Reynaers Aluminium
  • ROCKWOOL
  • Roval Aluminium
  • Sterk Beton
  • Storax
  • Struyk Verwo Infra
Sluit deze advertentie