Beste bouwers: Samen moeten we het doen!
Columns | Door Jan van der Doelen
Geplaatst: 04-12-2014
 Het laatste ING kwartaalbericht gaat uit van een groei voor de bouwsector van 2,5 procent in 2014 en ook 2,5 procent voor volgend jaar. Dat klinkt nog steeds goed, maar onlangs werd bekend dat het derde kwartaal toch weer tegenvalt.
Volgens het CBS is de productie voor het tweede kwartaal op rij gedaald, nu met 1,8 procent. Dit betekent dat de sector minder snel herstelt van de daling van in totaal meer dan 25 procent in de afgelopen jaren, met alle consequenties van dien.
Het langer onder druk staande sectorrendement is daar één van. Hoe het volgend jaar ook uitpakt, er is inmiddels voldoende urgentie om er voor te zorgen dat de sector gaat winnen aan efficiëntie, transparantie en vertrouwen. De wereld verandert in rap tempo, de bouw moet nu reageren. En gelukkig zijn er al veel voorlopers die dit goed in de gaten hebben en er ook langzaam maar zeker succesvol in zijn. De markt is al gekanteld van aanbod- naar vraagoriëntatie. Maar het kost nog veel bedrijven hoofdbrekens hoe hun organisatie te transformeren. Van traditioneel aannemersbedrijf naar een bedrijf dat voorziet in kant en klare oplossingen voor vragen en behoeften uit de markt. Niet zozeer gedacht vanuit de techniek maar juist vanuit de klant. En klanten willen het gevoel hebben dat hen een unieke prospositie is geboden. Maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat er voor iedere klant een nieuw aanbod moet worden uitgedacht. Daarmee zou het rendement van de bouwer immers nog veel meer onder druk komen te staan.
De oplossing ligt veel meer in het creëren van ‘maatwerk confectie’. Hier valt een parallel te trekken met de automotive industrie. Efficiënte productie, maatwerk binnen kaders en goede kwaliteit en prestaties. Geen faalkosten en een korte assemblagetijd. Steeds meer bouwers in Nederland hebben aangetoond dat bijvoorbeeld het renoveren en energie efficiënt maken van een (corporatie)woning binnen enkele dagen kan gebeuren. Dit vergt wel goede engineering en voorbereiding. En vergt vooral goede en effectieve samenwerking. Bij voorkeur met partijen die hetzelfde klantgerichte DNA in hun bloed hebben. En die samenwerking vergt optimale transparantie en vertrouwen. Maar ook het constante besef van de betrokken medewerkers dat zij blijvend en gezamenlijk streven naar de beste prestatie voor de klant. Mooi om te zien dat deze overtuiging meer en meer gaat leven. Voorbeeld hiervan is het Friese bouwbedrijf Dijkstra Draisma met hun adagium: 'Wij zijn geen aannemer van bouwprocessen maar aanbieder van wooncomfort.' Bij een dergelijke andere manier van werken horen niet alleen nieuwe en innovatieve financieringsvormen maar ook inzichten die helpen om transformatie vorm te kunnen geven. Aan ons de uitdaging met antwoorden te komen. Samen moeten we het doen!
Overig Columns
|