De keten moet digitaliseren
Columns | Door Jan-Paul Schop
Geplaatst: 12-12-2022
De sector is al flink bezig met het digitaliseren en waar mogelijk het automatiseren van werkprocessen. Zeker de afgelopen jaren heeft de bouw op dat vlak een flinke inhaalslag gemaakt. Zowel grote als middelgrote bouwbedrijven en, natuurlijk ook, architecten en toeleveranciers digitaliseren er lustig op los. Gevolg is dat die digitale samenwerking en automatisering op bijvoorbeeld projectniveau best wel aardig lukt. Alleen stokt het vloeiend uitwisselen van data en informatie vaak als het projectoverstijgend is.
Om echt tot een ketenautomatisering te komen hebben we nog wat grote stappen te maken. Van belang daarbij is namelijk dat de systemen één taal spreken. Zo is het bijvoorbeeld toch heel handig wanneer een baksteen bij partij A dezelfde afmetingen en kernmerken heeft als bij partij B. Of wanneer een lijn in het ene systeem dezelfde dikte en lengte heeft als in het andere systeem. Met andere woorden, het begint bij standaardisatie. En helaas wringt daar al decennialang de schoen. Simpelweg omdat elke organisatie zijn eigen en onderling verschillende keuzes maakt als het gaat om bijvoorbeeld software.
Hoewel tal van organisaties hun best doen om tot één standaard te komen is de sector hierover net zo verdeeld als dat het gefragmenteerd is. Met andere woorden, het schiet niet heel erg op. Een treffend voorbeeld van die verdeeldheid zien we al op de site van het BIM Loket. De afkorting van BIM waarmee we dus al sinds halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw werken, wordt, zo lezen we daar niet door iedereen precies hetzelfde uitgelegd. Er zijn partijen die BIM uitleggen als een Bouwwerk Informatie Model. Maar ook Bouwwerk Informatie Modeling en Bouwwerk Informatie Management.
‘What’s in a name?’ zul je misschien zeggen. Maar het geeft wel aan dat de sector het zich op deze wijze wel heel moeilijk maakt. Te veel partijen hanteren hun eigen standaarden en daarmee blijft ketenautomatisering een utopie. Uiteraard wil je niet in China wonen maar daar schrijven ze gewoon voor waar een sector mee moet werken. Ook in de auto-industrie zie je dominante partijen als het gaat om marktaandeel die er de standaarden bepalen. Is dat eerlijk? Het is in elk geval voor iedereen heel duidelijk. Want we kunnen, om het met elkaar eens te worden wel door blijven polderen, maar ik vrees dat dit niet de gewenste oplossing gaat brengen. Want dan was het al eerder gelukt. Voor een verdere professionalisering van de sector enerzijds en het terugdringen van faalkosten anderzijds moeten we echt toe naar ketenautomatisering. Wie durft hier zijn of haar alles bepalende stempel op te drukken?
Jan-Paul Schop
Managing Director USP Marketing Consultancy
USP Marketing Consultancy is een toonaangevend marktonderzoeksbureau voor de bouwsector, de installatiesector, de doe-het-zelfsector en de woonsector.
Overig Columns
|