Een nieuwe werkelijkheid bent u nog relevant voor uw klant
Javascript is uitgeschakeld

Bent u nog relevant voor uw klant?

Geplaatst: 30-07-2013

De raming voor de bouwsector voor 2013 is door ING economisch bureau aangepast tot -/- vijf procent. Dit op basis van de slechte prestaties van het eerste kwartaal van dit jaar. Pas volgend jaar komt er ruimte voor verbetering en (geringe) groei.

Inmiddels is de sector sinds het begin van de crisis ruim 25 procent gekrompen. Na deze constatering heb ik eens een van mijn columns van vijf jaar geleden: ‘Een recordomzet voor de bouw in 2008! Einde van een tijdperk?' teruggelezen. De voorspellingen van toen zijn keer op keer niet uitgekomen. Het advies van toen om te zorgen voor genoeg buffer om mindere periodes te overleven, geldt natuurlijk nog steeds. En het verstaan van de kunst om uw onderneming te kunnen aanpassen aan nieuwe situaties is zeker een plus. Maar na vijf jaar kun je niet meer spreken van een tijdelijke dip. Steeds meer wordt de overtuiging dat sprake is van ‘een nieuwe werkelijkheid' gemeengoed. Een nieuwe werkelijkheid waarbij andere waarden gelden. Gebruik dat belangrijker wordt dan bezit, klanten die alleen nog geinteresseerd zijn in uw uiteindelijke prestatie. En aandacht voor duurzaamheid, in product en materiaal maar ook in productie en proces of bedrijfsvoering. En in een dergelijke vraag-georiënteerde markt moet er kritisch gekeken worden naar het verdienmodel. Zeker in de bouw en bouwtoelevering. Een markt waar de overcapaciteit nog relatief groot is. Het streven naar een hoge klantwaarde is dan ook van levensbelang. Klanten die meerwaarde ervaren. En u, als ondernemer, weet precies wat de behoeften van uw klanten zijn. Nu, morgen en overmorgen. Uw CRM-systeem is op orde en uw klanten worden beloond voor loyaliteit. De vraag die u zich in dit verband telkens stelt is: Ben ik nog relevant voor mijn klant? Ook morgen en overmorgen? Indien u deze vraag met ‘ja' kunt beantwoorden, is de kans dat deze klant u de business gunt immers een stuk groter. Als ondernemer bent u gemotiveerd dit te realiseren en u bent geinspireerd door de steeds talrijker wordende goede voorbeelden. Ik wens u dan ook veel inspiratie en natuurlijk goede zaken.

Overig Columns

In gelul kun je niet wonen 16-12-2024
Oude problemen, nieuwe vormen en v.v. 12-12-2024
Heilig Huisje 29-08-2024
Grote problemen, kleine oplossingen 13-06-2024
Le plus belle spectacle de la modernité 29-05-2024
Op het kerkhof 14-05-2024
Pompen of verzuipen 16-04-2024
Over wonen en ‘place’ 28-03-2024
Gulzige rotzakken 13-02-2024
Wanorde, of systeem? 08-02-2024
 

Onze partners

  • Reynaers Aluminium
  • ROCKWOOL
  • Roval Aluminium
  • Sterk Beton
  • Storax
  • Struyk Verwo Infra
  • Tonzon
Sluit deze advertentie