Recessie mother of innovation
Javascript is uitgeschakeld

Recessie: Mother of Innovation

Geplaatst: 26-01-2012

Op het ene scherm begin ik aan deze column. Op een ander scherm zie ik de laatste cijfers van de NVM. De makelaars hebben lang een soort ‘Goed Nieuws Show’ opgevoerd. Er was altijd wel een voorzichtig zonnestraaltje in de huizenmarkt. Nu is zelfs de NVM somber. En dan ook nog de bezuinigingen van Mark Rutte én de banken die streng zijn bij leningen. Bouwbedrijven krijgen klappen. 2012: Weer een rampjaar? Heb ik dan een oplossing voor de crisis? Nee, daar heb ik géén vrolijke oplossing voor. Maar ik weet wel dat eerdere recessies ons leren, dat je ervan kunt profiteren. Neem de Fortune 500 lijst met de grootste bedrijven ter wereld. Enige idee hoe veel van die bedrijven tijdens een recessie zijn opgericht? Meer dan de helft: General Motors, Disney, MTV, AT&T. Een recessie biedt kansen. Maar die moet je grijpen. Wie dat niet doet faalt. Akelig, maar zo hoort het in een vrije markt. Survival of the fittest. Omdat zwakkere bedrijven omrollen loopt er veel talent los rond. Ga actief op zoek naar die diamantjes op de arbeidsmarkt. Ze zijn voor niet te veel geld in te huren. Omdat er minder omzet en dus minder geld is, word je als ondernemer ook gedwongen creatief te zijn en slim kosten te besparen. Achterover leunen helpt niet. Vindingrijke bedrijven doen het beter dan leunstoel-ondernemers. Uiteindelijk herkennen banken die ‘spirit’ en gaan aan energieke, kansrijke bedrijven weer geld lenen. In Amerikaanse businessbladen lees ik: ‘Recession is the Mother of Innovation’. Ik blader weer even naar de Fortune 500. Daarop staat uiteraard heel hoog een bedrijf als Apple. Voor de eeuwwisseling zat Apple jarenlang diep in de penarie. Totdat oprichter Steve Jobs terug kwam als CEO. Maar toen kwam de internet-crisis. De ‘dotcom-bubble’ barstte. En Apple? Ze kwamen met de eerste iPods. Revolutionair! En de basis voor het kolossale succes dat Apple nu geniet. Wat was het geheim? Niet zo ingewikkeld! Er waren illegale download-sites als Napster. Wat een misère. Maar Steve Jobs dacht: “Groot probleem, grote kansen!” Napster verdween, Apple bleef. Door een originele oplossing te creëren verdiende hij miljarden. Of neem de recessie waar we nu nog midden in zitten. Wel eens gekeken naar de groeicijfers van bijvoorbeeld Facebook en Twitter? Waarom hadden u en ik dat niet bedacht? Nu hoor ik u denken: Tsja, Apple, Facebook, Twitter. Reuze hip allemaal. Maar ik moet mijn metselaars en betonvlechters aan de slag houden. Klopt. U zult niet snel zo rijk worden als de jongens en meisjes van Apple en Facebook. Maar in de bouw verandert er ook veel. En snel. Neem duurzaamheid. Daar willen klanten voor betalen. We staan nog maar aan het begin van een spectaculaire vergroening van de samenleving. Ondernemers moeten er voor zorgen dat ze niet over vijf jaar denken: Oei, kansen gemist!

Charles Groenhuijsen

chgroenusa@me.com

Uit Bouwformatie, uitgave 1/2012, rubriek Opinie    

Overig Columns

In gelul kun je niet wonen 16-12-2024
Oude problemen, nieuwe vormen en v.v. 12-12-2024
Heilig Huisje 29-08-2024
Grote problemen, kleine oplossingen 13-06-2024
Le plus belle spectacle de la modernité 29-05-2024
Op het kerkhof 14-05-2024
Pompen of verzuipen 16-04-2024
Over wonen en ‘place’ 28-03-2024
Gulzige rotzakken 13-02-2024
Wanorde, of systeem? 08-02-2024
 

Onze partners

  • Calduran Kalkzandsteen
  • BIA Beton
  • Archidat Bouwformatie
  • Dutch Engineering
  • VELUX Commercial
  • Ravago Building Solutions Netherlands
  • Boon Edam Nederland
Sluit deze advertentie