We hebben mensen nodig
Javascript is uitgeschakeld

We hebben mensen nodig!

Geplaatst: 13-09-2021

De sector begint te piepen en te kraken door het tekort aan mensen. Dat personeelstekort wordt als we daar niets tegen doen de komende jaren alleen maar groter. Immers, de babyboomers gaan met pensioen en daarmee is de uitstroom vele malen groter dan de instroom. Tegelijkertijd ligt er een enorme ambitie. We moeten in hoog tempo verduurzamen en ook de bouwproductie moet fors omhoog om aan de stijgende vraag te voldoen.

Het aantal bedrijven dat nu al een tekort aan mensen heeft, neemt hand over hand toe. Vorig jaar liet 62 procent van de bedrijven weten mensen nodig te hebben en dat is nu al 76 procent. Vooral bij de toeleveranciers en installatiesector neemt de vraag naar personeel toe. Tachtig procent geeft aan een tekort te hebben, de afbouwsector kampt met een tekort van 73 procent en de aannemerij zelfs 83 procent. Kortom, we hebben hier te maken met een megaprobleem. Als we daar niks aan doen heeft dit forse prijsstijgingen tot gevolg. Maar we gaan ook de duurzaamheidsambities niet halen en blijven we ook nog wel een flink tijdje met een fors woningtekort zitten. Het is ook een landelijk probleem dat niet alleen in de Randstad maar ook in het Zuiden en het Noorden speelt.

De Dag van de Bouw is leuk maar moet veel breder worden opgepakt. Daarvoor moet ook veel meer geld voor vrij komen. Een paar terug probeerde de overheid meer dames te interesseren om voor een opleiding in de techniek te kiezen. Nu moet de overheid samen met de brancheorganisaties structureel de bouw over het voetlicht brengen. De bouw is niet meer de sector waar je ’s-ochtends om zes uur met z’n allen in een busje gaat zitten om ergens op een tochtige bouwplaats te worden gedropt. Om er vervolgens een hele dag in de kou te staan om op je 55e met rugklachten te worden afgekeurd. Allemaal weten we dat het zo echt al lang niet is meer tegelijkertijd bestaat dat beeld nog wel degelijk. Met andere woorden, de bouw moet veel meer werken aan de aantrekkelijkheid van de sector. Door bijvoorbeeld nog meer in te zetten op industrialisatie waardoor er op de bouwplaats de elementen alleen nog in elkaar te hoeven worden gezet.

Als je over het strand loopt of bij de zandbak in de speeltuin kijkt zien we overal kleine kindjes bezig met het bouwen van zandkastelen. Als die kinderen jaren later een opleiding of carrière kiezen dan hebben ze dat niet meer op het netvlies. Men wil dan liever een baan met een maatschappelijke relevantie. Nu, inmiddels is de bouw wel degelijk maatschappelijk relevant. Zoals gezegd is de sector cruciaal als het gaat om verduurzaming. Ik pleit daarom op deze plek voor een deltaplan om het arbeidstekort op te lossen. Een plan waarvoor de grootste bedrijven, de brancheorganisaties maar vooral ook de overheid en het onderwijsveld de handen ineenslaan. We moeten met elkaar toch iets creatiefs kunnen bedenken waardoor die meisjes en jongens inzien dat de bouwsector ontzettend gaaf is en veel te bieden heeft. Want dat hebben we. Dat weten wij. Nu alleen zij nog.

Jan-Paul Schop

Managing Director USP Marketing Consultancy


USP Marketing Consultancy is een toonaangevend marktonderzoeksbureau voor de bouwsector, de installatiesector, de doe-het-zelfsector en de woonsector.

Overig Columns

In gelul kun je niet wonen 16-12-2024
Oude problemen, nieuwe vormen en v.v. 12-12-2024
Heilig Huisje 29-08-2024
Grote problemen, kleine oplossingen 13-06-2024
Le plus belle spectacle de la modernité 29-05-2024
Op het kerkhof 14-05-2024
Pompen of verzuipen 16-04-2024
Over wonen en ‘place’ 28-03-2024
Gulzige rotzakken 13-02-2024
Wanorde, of systeem? 08-02-2024
 

Onze partners

  • MAGNUM Heating
  • Mavotrans
  • Recticel Insulation
  • Sapa by Hydro Building Systems
  • Renson
  • Reynaers Aluminium
  • ROCKWOOL
Sluit deze advertentie