Den braven sealants we willen het heel simpel houden
Javascript is uitgeschakeld

John Uilenberg | Commercieel directeur

Geplaatst: 03-07-2012
John Uilenberg | Commercieel directeur

Multinational Den Braven Sealants is wereldwijd marktleider op het gebied van afdichtingsmaterialen. Voor het bedrijf uit Oosterhout begon de groeispurt begin jaren '80. Halverwege de jaren '90 zorgde de introductie van de EPC voor een continuering van deze groei. Door de aanscherping van de EPC in 2015 naar 0,4 en in 2020 naar 0,0, wil het bedrijf consument en professional meenemen naar energiezuinig bouwen met het assortiment Duurzaam Luchtdicht Bouwen. "We willen voor luchtdicht bouwen een eenvoudig concept neerzetten dat begrijpelijk is voor de degene die het moet verwerken," begint commercieel directeur John Uilenberg.

Het bedrijf werd opgericht in 1974 en produceert Zwaluw®, het A-merk van de bouw. Onder dit merk introduceert het Den Braven een uniek assortiment, gericht op Duurzaam Luchtdicht Bouwen. Het DLB-assortiment bestaat uit een combinatie van gecertificeerde compressiebanden, tapes, polyurethaanschuimen, kitten en lijmen om de verbindingen luchtdicht te maken. Uilenberg: "Je ziet dat er hele interessante concepten voor de architect worden bedacht, maar de man met het cement aan zijn schoenen moet het wel kunnen verwerken. Dat betekent dat we het eenvoudig willen houden."

Verdelers
Den Braven werkt via de bouwmaterialenhandel. Uilenberg: "Voor het DLB-concept is het de bedoeling om exclusief verdelers aan te stellen." Mensen die volgens Uilenberg de kennis van het bedrijf willen 'absorberen' en over willen brengen naar hun klanten toe. Uilenberg noemt dat het 'train-de-trainer-principe'. Wij gaan exclusief DLB-verdelers trainen, zodat ze de kennis over kunnen brengen op de eindgebruiker. Die moeten we ondersteuning geven en proberen te voorkomen dat ze alleen maar puur op prijs beconcurreerd worden door iedereen die maar een inschrijving heeft bij de Kamer van Koophandel." Speciaal voor deze verdelers werd ook een instore marketingconcept neergezet zodat in de winkel het concept zichzelf kan verkopen. Door middel van kleur en iconen vertelt ieder product zijn eigen verhaal.

Universeel
"Je kunt voor verschillende toepassingen in luchtdicht bouwen een heel breed pakket van producten aanbieden, maar dat maakt het ook gelijk verwarrend om dan de juiste keuze te maken," meent Uilenberg. "Met ons DLB-concept hoeft men niet te kiezen tussen drie verschillende typen band, maar één band wat universeel toepasbaar is." Daarnaast bedient Den Braven de grote aannemer maar ook de zzp-er. Juist voor deze laatste doelgroep worden de producten los verpakt. "Een volle doos is natuurlijk in verhouding goedkoper, maar een zzp-er heeft vaak meer voordeel bij losse producten," onderbouwt Uilenberg deze keuze.

Complex
"Een aannemer moet met zoveel aspecten rekening houden. Daarom willen wij ze graag ontzorgen." De markt verandert in een rap tempo, zeker in de bouw. "De Nederlandse bouwmethodiek is deels afwijkend van de Europese markt," vertelt Uilenberg. "Maar we moeten ons wel conformeren aan Europese regelgeving. Den Braven telt meer dan dertig Europese verkoopkantoren waardoor we alle lokale marktinformatie en de knowhow van onze mensen kunnen bundelen. Deze kostbare kennis heeft aan de basis gestaan voor het assortiment Duurzaam Luchtdicht Bouwen en juist deze kennis willen wij graag delen," aldus Uilenberg. "Door de vele regels en nieuwe normen is het ook niet geheel onlogisch dat de bouwwereld enorm opziet tegen het tweede ontwerpaspect uit het PHPP (red. Passive House Design Package), namelijk luchtdicht bouwen. Het wordt ook allemaal vrij complex gebracht". Ook op dit vlak wil Den Braven onderscheid maken.

Plug & Play
In bijna Jip-en-Janneke-taal wil Den Braven richting de eindgebruiker communiceren. De selectie van het pakket is samengesteld na uitvoerige testen in de bouw om te kijken welke producten het meest gebruiksvriendelijk zijn. Uilenberg: "Als een product niet prettig verwerkt, dan kost het meer tijd om te verwerken en kost het dus ook meer geld. Je kunt ook kijken of producten met of zonder primer worden aangebracht. Het liefste doen we dat natuurlijk zonder primer." Bij de selectie van de producten is ook gekeken naar duurzaamheid. Zowel de belasting van het milieu bij de productie, als de recyclebaarheid van de producten. De bedoeling is dat er bij de bouwmaterialenhandel een soort plug-and-play-schap ontstaat met duidelijke pictogrammen, bovenborden en een heldere informatie op de verpakking. Speciale QR-codes moeten achterliggende informatie van het product, zoals verwerkingsfilmpjes, geven voor op de smarthphone.

Renovatemarkt
De eerste reacties vanuit de markt op het Duurzaam Luchtdicht Bouwen-concept zijn volgens Uilenberg erg enthousiast. "De ondersteuning op de winkelvloer, maar tegelijkertijd ook de aftersales, daar wordt best wel over gesproken. Waar we al onze producten verkopen en dan dit concept presenteren, lijkt het wel een verademing te zijn voor wat er momenteel al te koop is." Volgens Uilenberg zit het luchtdicht bouwen nog maar in de aanloopfase. "Natuurlijk wordt luchtdicht bouwen nu eenmaal een eis en zal die EPC omlaag moeten." De renovatiemarkt is daarom voor Den Braven enorm belangrijk en dat zal komende jaren alleen maar gaan toenemen. Samen met Archidat is Den Braven vijftig details aan het ontwikkelen. "Op die manier willen we de renovatiemarkt kant en klare oplossingen aanbieden op het gebied van luchtdicht bouwen."         

Overig Redactioneel

Omwille van de duidelijkheid 10-01-2014
Ontwikkelaar en eigenaar Ab van der Wiel over rigoureus ingrijpen in een industrieel monument 18-06-2013
Anton & Gerard: de transformatie van twee voormalige radio-assemblagefabrieken tot loft. 18-06-2013
Universitair hoofddocent van de sectie RMIT aan de TU Delft: Heeft gebouw geen identiteit? Slopen! 18-06-2013
Vanuit de visie van Zecc Architecten; transformatie als wisselwerking tussen materiaal en ruimtelijkheid 18-06-2013
Studenten aan de TU Delft over afstuderen op transformatie 18-06-2013
Extreem zuinige woningen met behulp van kalkzandsteen 24-05-2013
Innoverende isolatieplaten bevorderen comfort ouderen: Recticel Insulation levert aandeel in bouw 21-05-2013
CB Verheul: Halfverharding als alternatief voor asfalt 01-05-2013
‘Bubbledeck laat constante groei zien’ 03-04-2013
 

Onze partners

  • ROCKWOOL
  • Roval Aluminium
  • Sterk Beton
  • Storax
  • Struyk Verwo Infra
  • Tonzon
  • Kingspan Unidek
Sluit deze advertentie