Omwille van de duidelijkheid
Redactioneel | Door Rudolph Dukker
Geplaatst: 10-01-2014
In een uitgebreid interview in het januarinummer van Bouwformatie Magazine, dat deze week verschijnt, geeft minister Blok zijn toekomstvisie op de bouwsector en hij is hierin bijzonder duidelijk. Het rijk kan een zetje in de goede richting geven, maar het echte herstel moet uit de markt komen. Grondbezitters moeten hun verlies nemen. Woningcorporaties moeten zich weer gewoon gaan richten op sociale woningbouw voor mensen met een kleine beurs. De bouwsector moet zich - net als andere bedrijfstakken - met goede producten op de consument richten. En, ook het uiteenvallen van Bouwend Nederland laat de minister koud.
Verlies nemen Als een van de voorbeelden waarbij de bouwsector zijn verantwoordelijkheid moet nemen, noemt de minister het afwaarderen van bouwgronden. Blok vindt dat partijen die bouwgrond bezitten hun verlies moeten nemen. 'Om de bouwmarkt op gang te krijgen, is het afwaarderen van bouwgronden een belangrijke stap.' Blok spreekt hiermee niet alleen de gemeentes en corporaties aan, maar ook de bouwers. 'Als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt en zich realiseert dat de huidige markt een andere is dan tien jaar geleden dan gaat het herstel nog sneller.'
Woningcorporaties Vanzelfsprekend betreurt de minister de financiële ontsporing bij de corporaties. Hij is dan ook terughoudend als het gaat om experimenten die corporaties uitvoeren, waarvoor ze niet de deskundigheid hebben. Blok: 'Gezien de lessen uit het verleden vind ik het cruciaal dat de financiële risico’s zeer beperkt zijn. De corporaties moeten hun geld steken in waar ze voor opgericht zijn: sociale woningbouw voor mensen met een kleine beurs.' 'Als we dat wettelijk niet goed afgrendelen, betaalt eerst de huurder het gelag als het misgaat. En in tweede instantie draait de belastingbetaler ervoor op, aangezien het rijk garant staat voor de corporaties.' Daarnaast geeft Blok aan dat het goed zou zijn als woningcorporaties zouden snijden in hun overheadkosten en dat geld investeren in onderhoud en renovatie.
Positie consument versterken Volgens de minister moet er binnen de bouwsector nog een sterke slag gemaakt worden in het klantgericht denken. Blok: 'De klant is de koper of de huurder. En net als in andere bedrijfstakken moet je die verleiden met een aantrekkelijk product. Dat zullen de bouwondernemers zelf moeten doen. Wat ik als minister wil doen is de positie van de consument versterken.' Als voorbeeld noemt Blok het aanpakken van de hoge energiekosten, waardoor wonen al binnen een aantal jaren onbetaalbaar dreigt te worden. 'Met Aedes en de Woonbond is afgesproken dat zij de betaalbaarheid van wonen goed in de gaten blijven houden.' Blok juicht initiatieven vanuit de sector, zoals ‘De Stroomversnelling’ toe, maar mist nog de nodige innovatie en het initiatief vanuit de bouw. Blok: 'Ik zie dat bij particuliere woningbezitters het nog aantrekkelijker gemaakt moet worden waarom zij zouden moeten investeren in energiebesparende maatregelen. Wat ik nog mis is dat de consument rechtstreeks benaderd wordt door de lokale installateur of aannemer die zegt: ‘Ik kan geld voor u verdienen. Met deze maatregel bespaart u zoveel op uw energierekening.' Hij vervolgt: 'Je kan niet zeggen dat er in z’n algemeenheid niet wordt geinnoveerd. Maar als je op een verjaardag iemand spreekt die een huis heeft laten bouwen of een analyse leest van de sector, dan ontstaat wel het beeld dat de innovatie beter kan.'
Beuk bij Bouwend Nederland Doordat de markt steeds kleinschaliger wordt, is er volgens Blok juist ruimte voor de aannemer die dicht op de klant zit en goed op diens vragen kan inspelen. Blok zit dan ook bewust graag met de kleine lokale aannemers aan tafel en niet alleen met de grote. Blok: 'Ik zorg er altijd voor dat ik veel contact heb met ondernemers. Gewoon onder vier ogen met elkaar praten, met een kop koffie erbij. Zonder dat het in de pers komt.' Mede door het persoonlijke contact met de markt maakt de minister zich niet druk over de breuk tussen Bouwend Nederland (red. waar ex-collega Maxime Verhagen voorzitter is) en enkele grote bouwondernemingen als Heijmans, VolkerWessels en ASVB. Blok: 'Het is goed voor de sector als er één duidelijke stem komt over een aantal onderwerpen, ik denk aan wet- en regelgeving. Veder moet je in iedere sector uitkijken dat het niet te gezellig wordt. Het is altijd de consument die daarvan de rekening betaalt.'
Lees het hele interview met minister Stef Blok in het nieuwe Bouwformatie Magazine. Vraag nu een gratis proefexemplaar aan in onze webwinkel.
Overig Redactioneel
|